There is one day in the year when the consumption of water in Poland shoots up. This is Easter Monday, and it is due to an ancient custom which is still observed both in villages and cities. It is a delightful tradition, Dyngus or Smigus as this custom is called. There are two versions: one amiable and elegant when it is only a matter of a gentle sprinkling with water or scent, the other quite merciless when whole bucketfuls come into play.
The custom of pouring water is an ancient spring rite of cleansing, purification, and fertility. The pagan Poles bickered with nature — Dingen — by means of pouring water and switching with willows to make themselves pure and worthy of the coming year. Tradition also states that the first Polish ruler Prince Mieszko The First (960-992), along with his court was baptized on Easter Monday in 966.
The first recorded Polish writing on Dyngus dates back to the Middle Ages. A Polish historian wrote of what he called the Oblewania. "It is the universal custom, among the common masses as well as among the distinguished, for men to soak the women on Easter Monday. On Tuesday, and every day thereafter until the time of the Green Holidays — Pentecost — the women doused the men."
Dyngus began somewhat around five in the morning, and the custom demanded that the house where the women slept be secretly invaded. The men crept through a window or through a chimney. Sometimes the male head of the house himself, in collusion with the perpetrators, let the men into the house himself to have his women folk abruptly awakened and doused liberally with water. The spirit of Dyngus is described in this lively description from the Poznan region during 1800s:
"Barely had the day dawned on Easter Monday when I woke the boys and gathered some water to start throwing it on the girls. Up with the Piwezyny! (eiderdown)! There was screaming, shouting, and confusion. The girls are shrieking and hollering, but in their hearts they are glad because they know that she who isn't gotten wet will not be married that year. And the more they are annoyed, the more we dump water on them calling, Dyngus — Smigus! Then we had to change our clothes because there wasn't a dry thread on the girls and we boys were not better off."
Jest pewnego dnia w roku kiedy konsumpcja wody w Polsce strzela w g贸r臋. To jest poniedzia艂ek wielkanocny, i to jest z powodu starodawny obyczaj, kt贸re jest jeszcze przestrze偶one obu we wsiach i miastach. To jest zachwycaj膮ca tradycja, Dyngus albo Smigus jak ten zwyczaj jest nazwany. Tam s膮 dwie wersje: jeden mi艂y i elegancki kiedy to jest tylko sprawa 艂agodnego pokropienia z wod膮 albo w臋sz膮, inne ca艂kiem bezlitosne kiedy ca艂e pe艂ne wiadra przychodz膮 do gry.
Zwyczaj lania wody jest staro偶ytnym wiosennym obrz膮dkiem oczyszczania, oczyszczania, i urodzajno艣ci. Poga艅scy Polacy pok艂贸cili si臋 z natury — Dingen — za pomoc膮 lania wody i prze艂膮czanie z wierzbami by oczy艣ci膰 si臋 i godny rok nadchodz膮cy. Tradycja te偶 stany tamten pierwszy polski w艂adcy Ksi臋cia Mieszko Pierwszy (960-992), wraz z jego s膮dem {dworem} by艂 ochrzczony na poniedzia艂ku wielkanocnym w 966.
Pierwsze zarejestrowane polskie pisanie na datach Dyngus w ty艂 do 艢redniowiecza. Polski historyk napisa艂 czego on nazwa艂 Oblewania. "To jest uniwersalny zwyczaj, po艣r贸d wsp贸lnych mas, jak r贸wnie偶 po艣r贸d znakomitych, dla m臋偶czyzn by zmoczy膰 kobiety na poniedzia艂ku wielkanocnym. We wtorek, i codziennie od tego czasu a偶 do czasu Zielonych Wakacji — Zielonych 艢wi膮tk贸w — kobiety obla艂y m臋偶czyzn".
Dyngus zacz膮艂 si臋 nieco dooko艂a pi臋ciu rano, i zwyczaj za偶膮dany, 偶e dom gdzie kobiety spane s膮 potajemnie najechane. Ludzie skradali si臋 przez okno albo przez komin. Czasami m臋ska g艂owa domu sam, w zmowie ze sprawcami, niech m臋偶czyzn do domu sam by mie膰 jego lud kobiet nagle budzi艂 i oblewa艂 hojnie z wod膮. Duch Dyngus jest opisany w tym 偶ywym opisie od regionu Poznania podczas 1800s:
"Zaledwie dzie艅 przyszed艂 na my艣l poniedzia艂ek wielkanocny kiedy budzi艂em ch艂opc贸w i zebra艂em troch臋 wody by zacz膮膰 rzucanie tego na dziewczynach. W g贸rze z Piwezyny! (puch)! Tam by艂o krzyczenie, krzycz膮c, i pomieszanie. Dziewczyny wrzeszcz膮 i wo艂aj膮 hola, ale w ich sercach oni s膮 zadowoleni poniewa偶 oni wiedz膮, 偶e ona, kt贸ra nie jest dostany wilgo膰 nie b臋dzie 偶onata tamtego roku. I bardziej oni s膮 zdenerwowani, bardziej zrzucamy wod臋 na nich wo艂aj膮cych, Dyngus — Smigus! Wtedy musieli艣my zmieni膰 nasze ubranie poniewa偶 nie by艂o sucha nitka na dziewczynach i my ch艂opcy nie byli lepiej sytuowany."