Sunday, June 11, 2023

Tax done.

After Joan went to bed last night, I spent 45 minutes filing my 2022 U.S. tax statement and e-filed it. It was accepted shortly after I filed. It was rather easy to do using the H&R Block tax software. The deadline for ex-pat filing is June 15 so I finished just 4 days before.

We watched an interesting documentary about the Beatles last night called "The Beatles-Get Back". It was interesting because it wasn't narrated. It was an actual get-together of them in a room where they were working out old and new songs they wrote and performed. It showed the deeper relationship between the four of them. Who knows if their music will last as long as Bach, Beethoven, or Mozart but it has for 50 years so far. The first time I hear them I was living in Spain, into jazz, and didn't really like them. It took me about 4 years to start to appreciate them. It was the Sgt. Peppers album that did it for me.

Our housing complex is in the shape of a square "U". Our flat is on the 4th floor on the bottom of the "U" so we have neighbors in 4 flats on each side. On both sides, I see Ukrainian flags on their balcony. I can't help but wonder what kind of stories they have to tell. On the right side, I saw one woman put out shoes to dry for 3 children. On the left side, I have seen 2 men and a woman. How do they feel having to flee from their own country to Poland?

Po tym, jak Joan poszła spać wczoraj wieczorem, spędziłem 45 minut na wypełnianiu zeznania podatkowego za 2022 r. w USA i złożyłem je elektronicznie. Zostało zaakceptowane wkrótce po tym, jak je złożyłem. Było to dość łatwe do zrobienia przy użyciu oprogramowania podatkowego H&R Block. Termin składania zeznań podatkowych upływa 15 czerwca, więc skończyłem zaledwie 4 dni wcześniej.

Wczoraj wieczorem obejrzeliśmy interesujący film dokumentalny o Beatlesach zatytułowany "The Beatles-Get Back". Był interesujący, ponieważ nie było narracji. Było to rzeczywiste spotkanie w pokoju, gdzie pracowali nad starymi i nowymi piosenkami, które napisali i wykonywali. Pokazało to głębszą relację między tą czwórką. Kto wie, czy ich muzyka przetrwa tak długo jak Bacha, Beethovena czy Mozarta, ale jak dotąd przetrwała 50 lat. Kiedy usłyszałem ich po raz pierwszy, mieszkałem w Hiszpanii i nie przepadałem za nimi, zanurzony w jazzie. Dopiero po około 4 latach zacząłem ich doceniać, kiedy ukazał się album Sgt. Peppers, który mnie do nich przekonał. 

Nasz kompleks mieszkaniowy ma kształt litery "U". Nasze mieszkanie znajduje się na 4 piętrze na dole "U", więc mamy sąsiadów w 4 mieszkaniach po każdej stronie. Po obu stronach widzę ukraińskie flagi na  balkonach. Nie mogę przestać się zastanawiać, jakie historie mają do opowiedzenia. Po prawej stronie widziałem, jak jedna kobieta wystawiła buty do wyschnięcia dla trójki dzieci. Po lewej stronie widziałem 2 mężczyzn i kobietę. Jak się czują, uciekając z własnego kraju do Polski?

No comments:

Post a Comment