Thursday, November 09, 2023

Succummed.

 After wearing the same winter coat for the last 15 years, I decided to buy a new one. The sleeves have some tears in them, the zipper does not always work, and the pockets have holes in them. Joan said it was time but I have been reluctant to spend the money for one. However, on our way to Auchan to buy coconut for our smoothies, I saw one that seemed nice.

We went inside the store and on the rack, they had sizes XL, and XXL I tried on the XL size, thinking it was too big for me. I was right. After I hung it back up on the rack. I looked at the mannequin wearing the coat and checked the size. It was L, which would fit. I asked the salesgirl to remove it so I could try it on. It fit perfectly. Still reluctant, I bought it.

Saturday is Nov. 11. National Independence Day is a national day in Poland celebrated on 11 November to commemorate the anniversary of the restoration of Poland's sovereignty as the Second Polish Republic. However, it is also the day that over 300 tons of the famous Poznan pastry. 

The tradition dates back to pagan times when, during the autumn festival, offerings were made to the gods from oxen or, as a substitute, from dough rolled into ox horns. The Latin Church took over this custom, linking it to the figure of St Martin. The shape of the dough was interpreted as a reference to the horseshoe that the saint's horse was supposed to have lost.

In Poznań, the tradition of baking the Saint Martin's croissant on 11 November certainly existed as early as 1860, when the oldest known advertisement for the Saint Martin's croissant was published in 'Dziennik Poznański'

Po noszeniu tego samego płaszcza zimowego przez ostatnie 15 lat, postanowiłem kupić nowy. Rękawy mają kilka rozdarć, zamek błyskawiczny nie zawsze działa, a kieszenie są dziurawe. Joan powiedziała, że nadszedł czas, ale niechętnie wydawałem na niego pieniądze. Jednak w drodze do Auchan, aby kupić kokos do naszych koktajli, zobaczyłem jeden, który wydawał się fajny.

Weszliśmy do sklepu i na stojaku mieli rozmiary XL i XXL. Przymierzyłem rozmiar XL, myśląc, że jest dla mnie za duży. Miałem rację. Po odwieszeniu jej z powrotem na wieszak. Spojrzałem na manekina ubranego w płaszcz i sprawdziłem rozmiar. Było to L, które pasowało. Poprosiłem sprzedawczynię o zdjęcie płaszcza, abym mógł go przymierzyć. Pasował idealnie. Wciąż niechętnie, ale go kupiłem.

Sobota to 11 listopada. Narodowe Święto Niepodległości to polskie święto państwowe obchodzone 11 listopada w rocznicę odzyskania przez Polskę suwerenności jako II Rzeczpospolita. Jest to jednak również dzień, w którym sprzedaje się ponad 300 ton słynnego poznańskiego ciasta. 

Tradycja ta sięga czasów pogańskich, kiedy to podczas jesiennego święta składano bogom ofiary z wołów lub, jako substytut, z ciasta zwiniętego w rogi wołu. Kościół łaciński przejął ten zwyczaj, łącząc go z postacią świętego Marcina. Kształt ciasta interpretowano jako nawiązanie do podkowy, którą miał zgubić koń świętego.

W Poznaniu tradycja wypieku rogala świętomarcińskiego 11 listopada istniała z pewnością już w 1860 roku, kiedy to w "Dzienniku Poznańskim" ukazała się najstarsza znana reklama rogala świętomarcińskiego.

No comments:

Post a Comment