Tuesday, May 02, 2023

Dinner.

I tried something new for dinner, Mushroom Bolonaise w/rice. I thought Boloniase was just a kind of sauce so I was surprised when there was non in the recipe. To go with that I had a surowka salad and made zucchini bread.

The bread didn't turn out as I expected. I left out the main ingredient, grated zucchini. DUH! As I put the bread into the oven, it seemed a little low in the 2 pans. When I checked the recipe again, I discovered my mistake. However, even without the zucchini, the bread was still good. I think tomorrow I will follow the recipe better.

We started watching the 5th season of The Crown and I have to wonder about how the "Royal Family" allowed their family secrets to be made into a TV series. Being an American, I am not really versed in English history. I was surprised That British King George did not save his cousin, Czar Nicholas of Russia, and his family.

On July 16, 1918, imprisoned Czar Nicholas II, his wife, and their five children were awoken in the middle of the night and led down to a basement room. Bolshevik secret police stormed in, an order of execution was read aloud, and a storm of bullets fired toward the family. Nicholas and his wife died immediately, while his children were bludgeoned, stabbed, and shot again and again until they finally were killed. Imperial Russia was now dead.

In the 15 months from his abdication to his death, royal relations still in power debated if and how they should grant the family asylum, with many of the Romanov descendants believing King George V of England, the czar’s cousin, and grandfather of Queen Elizabeth II, could have saved them.

Spróbowałem czegoś nowego na obiad: pieczarki po bolońsku z ryżem. Myślałam, że Boloniase to po prostu rodzaj sosu, więc byłem zaskoczony,  gdy w przepisie go nie było. Do tego miałem surówkę i zrobiłem chleb z cukinii.

Chleb nie wyszedł tak jak się spodziewałem. Pominąłem główny składnik, czyli startą cukinię. DUH! Gdy włożyłem chleb do piekarnika, wydawał się trochę niski w 2 formach do pieczenia. Kiedy ponownie sprawdziłem przepis, odkryłem swój błąd. Jednakże, nawet bez cukinii, chleb był nadal dobry. Myślę, że jutro będę lepiej przestrzegać przepisu.

Zaczęliśmy oglądać 5 sezon The Crown i muszę się zastanowiać, jak "rodzina królewska" pozwoliła, aby ich rodzinne sekrety zostały przerobione na serial telewizyjny. Będąc Amerykaninem, nie jestem zbytnio zorientowany w angielskiej historii. Byłem zaskoczony, że brytyjski król Jerzy nie uratował swojego kuzyna, cara Mikołaja z Rosji i jego rodziny.

16 lipca 1918 roku uwięziony car Mikołaj II, jego żona i piątka ich dzieci zostali obudzeni w środku nocy i zaprowadzeni do pomieszczenia w piwnicy. Bolszewicka tajna policja wtargnęła do środka, odczytano na głos rozkaz egzekucji i wystrzelono w kierunku rodziny burzę kul. Mikołaj i jego żona zginęli natychmiast, podczas gdy jego dzieci były bite, dźgane i ostrzelane raz po raz, aż w końcu zostały zabite. Cesarska Rosja umarła.

W ciągu 15 miesięcy od abdykacji Mikołaja do jego śmierci, rodziny królewskie bedące wciąż u władzy debatowały, czy i jak powinny udzielić rodzinie azylu, przy czym wielu potomków Romanowów wierzyło, że król Anglii Jerzy V, kuzyn cara i dziadek królowej Elżbiety II, mógł ich uratować.

No comments:

Post a Comment