Thursday, December 20, 2018

Pendelton

The history of Pendleton Woolen Mills is one of opportunity, exploration and innovation. British weaver Thomas Kay laid the foundation when he arrived in Oregon in 1863. His expertise lives on in Pendleton’s tweed, flannel and worsted wool apparel. Kay’s grandsons, the three Bishop brothers, opened Pendleton Woolen Mills in the early 1900s. They joined Kay’s weaving skills with stunning Native American-inspired designs in the Pendleton Trade blanket, a benchmark for beauty and quality for over 100 years. Family-owned and operated for more than six generations, the uniquely American story of Pendleton Woolen Mills continues today.

Let me tell you a story. One of the things I learned from my father was the value of a Pendelton shirt as far as warmth, quality and durability. He wore them on camping trips or hunting trips in cold weather and always spoke highly of them.  When I was older and could afford one, I bought my first one when I was 22 years old. I loved that shirt. When I moved to the forest in Michigan I took it with me. Before I left, Joan bought me a new shirt and sweater to take with me. She paid $50 for each one. Not thinking or remembering they were made of wool, I put the sweater into a hot water wash machine and the result was a disaster. It came out the size for a little child.

The nearest town to where I lived was Marquette, Michigan and in that town they had a resale store run by the organization St. Vincent DePaul. People would bring in clothes and other items they no longer wanted and the store would sell them cheaply. On one of my weekly trips to that store I made an incredible discovering, someone had brought in 14 Pendelton shirts and they were being resold for $2 each. I bought all 14. Half of them were my size and the others fit Joan.  So then I had 9 Pendeltons and Joan had 7. That was 40 years ago. Now, with the invasion of moths in different places we have lived since then, I have 1 left and Joan has 4. I checked the Pendelton website today and a new Pendelton shirt now sells for $135(507 PLN). Obviously, I won't be buying any new Pendeltons now.

Today being Thursday we did our weekly food shopping and spent 150 PLN($40) for the week, so far. We still have to buy the duck breasts on Monday morning.

It's been snowing all day and made for a nice ride to the store, everything covered in white and looking very Christmassy. However, rain is in the forecast for the next few days and that will put an end to the snow. Christmas Day is predicted to have and snow but for today, at least, it looks like Christmas.

Historia Pendleton Woollen Mills jest jedną z możliwości, eksploracji i innowacji. Brytyjski tkacz Thomas Kay położył fundamenty, gdy przybył do Oregonu w 1863 roku. Jego doświadczenie żyje w tweedowej, flanelowej i czesankowej odzieży Pendleton. Wnukowie Kay, trzej bracia biskupi, otworzyli Pendleton Woollen Mills na początku XX wieku. Połączyli umiejętności tkackie Kay z oszałamiającymi wzorami inspirowanymi rdzennymi Amerykanami w kocu Pendleton Trade, wzorcem piękna i jakości od ponad 100 lat. Będąc własnością rodziny i działającą od ponad sześciu pokoleń, wyjątkowa amerykańska historia Pendleton Woollen Mills trwa do dziś.

Pozwól, że opowiem ci historię. Jedną z rzeczy, których nauczyłem się od mojego ojca, była wartość koszulki Pendelton w zakresie ciepła, jakości i trwałości. Nosił je na wyprawach biwakowych lub podczas zimowych wypraw myśliwskich i zawsze mówił o nich wysoko. Kiedy byłem starszy i mogłem sobie na to pozwolić, kupiłem swój pierwszy, gdy miałem 22 lata. Kochałem tę koszulę. Kiedy przeprowadziłem się do lasu w Michigan, zabrałem go ze sobą. Zanim wyszłam, Joan kupiła mi nową koszulę i sweter do zabrania ze sobą. Zapłaciła po 50 dolarów za każdego. Nie myśląc ani nie pamiętając, że były zrobione z wełny, włożyłem sweter do pralki z gorącą wodą, a rezultatem była katastrofa. Okazało się, że ma małe dziecko.

Najbliższe miasto, w którym mieszkałem, to Marquette w stanie Michigan, aw tym mieście mieli sklep z odsprzedaży prowadzony przez organizację St. Vincent DePaul. Ludzie przynosili ubrania i inne przedmioty, których już nie chcieli, a sklep sprzedawał je tanio. Podczas jednego z moich cotygodniowych wyjazdów do tego sklepu dokonałem niesamowitego odkrycia, ktoś przyniósł 14 koszulek Pendelton, które zostały odsprzedane za 2 dolary. Kupiłem wszystkie 14. Połowa z nich była mojego rozmiaru, a pozostałe pasowały do ​​Joan. Tak więc miałem 9 Pendeltonów i Joan miała 7. To było 40 lat temu. Teraz, z inwazją ćmy w różnych miejscach, w których żyliśmy od tego czasu, mam 1, a Joan ma 4. Sprawdziłem dzisiaj stronę Pendelton, a nowa koszula Pendelton kosztuje teraz 135 USD (507 PLN). Oczywiście, nie będę kupować teraz nowych Pendeltonów.

Dziś w czwartek robiliśmy cotygodniowe zakupy żywności i wydaliśmy 150 PLN (40 USD) za tydzień. Nadal musimy kupować piersi kaczki w poniedziałek rano.

Przez cały dzień padał śnieg i przygotowywali się do miłej jazdy do sklepu, wszystko pokryte białą i wyglądającą bardzo Christmassy. Jednak deszcz jest prognozowany na kilka następnych dni, a to spowoduje koniec śniegu. Przewiduje się, że Święta Bożego Narodzenia będą mieć i śnieg, ale na dzień dzisiejszy wygląda jak Boże Narodzenie.

No comments:

Post a Comment