Thursday, August 30, 2018

Good experience.

Shopping day at Carrefour, 112 PLN($31) and 48 PLN at Piotr & Paweł for meat, bread and lunch meat. Total for the week, 160PLN($44). Joan is trying a new salad recipe with watermelon, almonds, shallots,  red & yellow peppers and a few other things we don't normally buy. I remember living in the U.S. we use to spend $100((366PLN) per week. Of course, we had a much higher income so it was all relative. Shopping is usually quick and easy on Thursday mornings with few people in the store and Piotr & Paweł sales people always smile when I ask to buy something in the Polish language. I think they smile because at least I try to use the language even if I make mistakes in grammar. Today I practiced saying, "I would like to try something new today" and then told them what I wanted. They understood me and I got what I wanted. It was a good experience.

Today Lila, my friend from Bydgoszcz, taught me the use of 3 new words, zestawienie=to take something off, to put together something, and zniknąć(disappear)-buyers will buy immediately, and poświęciłe-a blessing or to spend time on something. The first and third came about when I was telling her how I put a list together of verbs in Spanish to study and the second when I told I quickly bought tickets to a concert before they were sold.

 Dzień zakupów w Carrefour, 112 PLN (31 USD) i 48 PLN u Piotra i Pawła za mięso, chleb i mięso na lunch. Łącznie za tydzień, 160 PLN (44 USD). Joan próbuje nowy przepisu na sałatkę z arbuzem, migdałami, szalotkami, czerwoną i żółtą papryką i kilkoma innymi rzeczami, których normalnie nie kupujemy. Pamiętam, że kiedy mieszkaliśmy w USA wydaliśmy 100 $ (366PLN) tygodniowo. Oczywiście mieliśmy znacznie wyższe dochody, więc wszystko było względne. W czwartkowe poranki zakupy są zwykle szybkie i łatwe, kiedy jest niewiele osób w sklepie. A w Piotrze i Pawle sprzedawcy zawsze się uśmiechają, gdy pytam o coś, co chcę kupić po polsku. Myślę, że się uśmiechają, bo przynajmniej staram się używać język polski, nawet jeśli popełniam błędy w gramatyczne. Dziś wykonałem ćwiczenie mówiąc: " dzisiaj chciałbym spróbować czegoś nowego ", a następnie powiedziałem im, co chcę. Zrozumieli mnie i dostałem to, co chciałem. To było dobre doświadczenie.

Dzisiaj, moja koleżanka z Bydgoszczy Lila, nauczyła mnie stosowania 3 nowych słów: zestawić coś = 1)usunąć coś z jakiegoś miejsca, 2)połączyć coś/pogrupować coś; zestawienie= wykaz, spis. Znikać = (tu: metaforycznie w odniesieniu do szybkiego rozchodzenia się biletów, znikać ze sprzedaży ). Poświęcić coś=1) pobłogosławić, 2. spędzać, np. czas nad czymś. Pierwsze i trzecie pojawiły się, gdy mówiłem jej, jak tworzyłem listę czasowników w języku hiszpańskim, aby się ich nauczyć, a drugie, kiedy powiedziałem, że szybko kupiłem bilety na koncert, zanim zostały sprzedane.

No comments:

Post a Comment