Thursday, May 30, 2024

Drozdziewki

Our friend, Radek came yesterday for his sometimes weekly meeting. He always brings some kind of ciasto with him. This time it was drozdziewki, a Polish pastry. It was exceptional and I asked him which sweet shop he bought it. I  was astonished when he told me he had made it himself. Of course, I had to ask him for the recipe. He said it was from his sister's mother-in-law. Rather than try to write it all out with the instructions while he told me, I recorded the whole conversation. Later in the evening, I listened to it, typed it on my laptop, and saved it to print. My handwriting is terrible now due to the tremors I have. I will go tomorrow and buy the ingredients I will need.

It was a stay-at-home day. There was no reason to go anywhere, so I spent time reviewing my last Spanish session with Radek, which I always recorded. I'm trying hard to know the near-past and distant-past verbs in conjugation form plus another 12 words to learn.

Did you know Skype was founded in 2003 by Niklas Zennstrom, from Sweden, and Janus Friis, from Denmark? However, the software was created by Estonians Ahti Heinla, Priit Kasesalu, Jann Tallinn, and Toivo Annus. I found that out while watching a video about Estonia.

Nasz przyjaciel, Radek, przyszedł wczoraj na cotygodniowe spotkanie. Zawsze przynosi ze sobą jakieś ciasto. Tym razem były to drożdżówki, polskie ciasto. Było wyjątkowe i zapytałem go, w której cukierni je kupił. Byłem zdumiony, gdy powiedział mi, że sam je zrobił. Oczywiście musiałam zapytać go o przepis. Powiedział, że pochodzi od teściowej jego siostry. Zamiast próbować napisać wszystko z instrukcjami, kiedy mi mówił, nagrałem całą rozmowę. Późnym wieczorem odsłuchałam ją, przepisałam na laptopie i zapisałam do druku. Moje pismo odręczne jest teraz okropne z powodu drżenia, które mam. Jutro pójdę kupić potrzebne składniki.

To był dzień spędzony w domu. Nie było po co nigdzie wychodzić, więc spędziłam czas na przeglądaniu mojej ostatniej sesji hiszpańskiego z Radkiem, którą zawsze nagrywam. Usilnie staram się poznać czasowniki blisko- i dalekoprzyszłe w formie koniugacyjnej oraz kolejne 12 słów do nauczenia się.

Czy wiesz, że Skype został założony w 2003 roku przez Niklasa Zennstroma ze Szwecji i Janusa Friisa z Danii? Jednak oprogramowanie zostało stworzone przez Estończyków Ahti Heinla, Priit Kasesalu, Jann Tallinn i Toivo Annus. Dowiedziałem się tego oglądając film o Estonii.

No comments: