Thursday, September 27, 2018

Understanding.

The normal food shopping day for us. Cost of food for the next week....159 PLN($44) but that included clothes washing soap and fabric softener which cost 32 PL so the cost for food was really 127PLN($35).

The human brain is fascinating. From 8:00-9:00 I was speaking English, from 9:00 to 10:00, Spanish, from 10:00 to 11:00, Polish and then back to English. With much effort it changed from one language to another, at times not completely, and it would insert a Polish word into Spanish conversation or a English word into a Polish conversation. It felt like my brain was on fire trying to keep up with the language changes. Most of my conversation partners must believe it is better for me if they speak to me only in their native language. However, it doesn't help me that much when they are explaining grammar problems or rules and I don't understand them to begin with. I have some people I try to help with their English. When they don't know what I am taking about, I try to explain it in their language so they understand.

On the not so bright side, I learned that Piotr & Pawel, a family owned chain of supermarkets operating 148 stores across Poland is seeking investors that could either take a majority stake in the business or take it over all together.

Nasz zwykły dzień zakupu żywności . Koszt jedzenia na następny tydzień ... 159 PLN (44 USD), ale w rachunek wliczone było mydło do prania i płyn do zmiękczania tkanin, co kosztowało 32 PL, więc koszt żywności wyniósł 127PLN (35 USD).


Ludzki mózg jest fascynujący. Od 8:00-9:00 mówiłem po angielsku, od 9:00 do 10:00, po hiszpańsku, od 10:00 do 11:00 po polsku, a potem z powrotem po angielsku. Przy dużym wysiłku mózg przestawiał się z jednego języka na drugi, czasem nie do końca i wstawiał polskie słowo do hiszpańskiej rozmowy lub angielskie słowa do polskiej rozmowy. Czułem, że mój mózg płonął, starając się nadążyć za zmianami językowymi. Większość moich rozmówców musi wierzyć, że lepiej dla mnie, jeśli mówią do mnie tylko w ich ojczystym języku. Jednak niewiele mi to pomaga, gdy wyjaśniają problemy lub reguły gramatyczne, których nie rozumiem od samego początku. Mam ludzi, którym staram się pomóc w angielskim. Kiedy nie wiedzą, co robię, staram się wyjaśnić to w ich języku, żeby zrozumieli.


Nie tak dobre wieści są takie, że dowiedziałem się, że Piotr i Paweł, rodzinna sieć supermarketów prowadząca 148 sklepów w całej Polsce, szuka inwestorów, którzy mogliby albo przejąć większość udziałów w biznesie, albo przejąć je wszystkie razem.

No comments:

Post a Comment