The study "Wielkopolska Bicycle Roads Database 2023", created on the basis of data from all counties in Wielkopolska, shows that the total length of existing bicycle roads in the province is 2,883 km. Nearly 123 km remain under construction, and as many as 1,841 km of bicycle roads are planned for construction.
It should come as no surprise to anyone that it is Poznań, the provincial capital, that has the most bicycle roads. They total 268 kilometers. The second place is occupied by Pila with 68 kilometers, and the third place is Oborniki, which has 58 kilometers of bicycle roads. Interestingly, 18 municipalities in Wielkopolska do not have a single section of bicycle road. - The largest number of kilometers of bicycle roads under construction is in the Wierzbinek municipality, with 9.3 kilometers, Steszew, with 8.6 kilometers, and Kleszczewo, with 7.5 kilometers. The largest number of kilometers of planned bicycle roads is indicated in the municipality of Krajenka - 62 km, Blizanow - 58 km and Swarzedz - 40 km. There are currently no plans for the development of a bicycle road network in 41 municipalities, the study reads. Source-epoznan.pl
A Facebook post by the owner of a cafe on Swiety Marcin Street catches my heart.
- I heard from an elderly gentleman (about 80 years old, to my eye) that he's only been with us for almost 5 months after reopening only because he's been trying to set aside so long from his pension to visit Kitten. I realized that for some Seniors, going out for coffee and cake is a big event, and should be an everyday occurrence like in the West," explains Adrian, owner of Kociak. - The pensions of Seniors who have often worked hard all their lives are scandalously low. I wouldn't want financial issues to make it rare for older people to come to Kitten. It's not about increasing the number of clients or Kociak's finances. It's about the fact that Kitten was their place in the '80s or '90s and should remain so now as well," he adds.
That's why Kitten has joined the Poznań Golden Senior Card. From Monday to Friday, from 9 a.m. to 11 a.m., coffee and tea for Seniors who have the PZKS cost PLN 5. - The second discount is 20% off for the entire week on the entire assortment. We hope that Senior Ladies will be more willing to go out for morning coffee with a friend, and Gentlemen will discuss in the cafe about, for example, the last soccer match," he concludes.
We have written about Kociak Cafe on our portal many times. Kociak disappeared from the map of Poznan during the pandemic and returned in February 2023. The new manager of the premises announced as early as 2020 that he wanted to save the iconic place, and renovations began. They managed to get to the original recipes written down with clockwork precision, so the desserts served at the renovated Kociak are just as they were years ago. In July, Strawberry Melba, with cream ice cream, strawberries, and homemade strawberry jam, returned to the offer after years. Source-epoznan.pl
Jeśli jesteś rowerzystą w Poznaniu lub Wielkopolsce, ucieszy Cię ta wiadomość. Wielkopolskie Biuro Planowania Przestrzennego w Poznaniu przedstawiło najnowsze dane.
Z opracowania "Wielkopolska Baza Dróg Rowerowych 2023", stworzonego na podstawie danych ze wszystkich powiatów w Wielkopolsce, wynika, że łączna długość istniejących dróg rowerowych w województwie wynosi 2 883 km. W budowie pozostaje blisko 123 km, a w planach jest aż 1841 km dróg rowerowych.
Nikogo nie powinien dziwić fakt, że najwięcej dróg rowerowych ma stolica województwa - Poznań. Ich łączna długość wynosi 268 kilometrów. Na drugim miejscu jest Piła z 68 kilometrami, a na trzecim Oborniki, które mają 58 kilometrów dróg rowerowych. Co ciekawe, 18 wielkopolskich gmin nie posiada ani jednego odcinka drogi rowerowej. - Najwięcej kilometrów dróg rowerowych w budowie jest w gminie Wierzbinek - 9,3 kilometra, Stęszew - 8,6 kilometra i Kleszczewo - 7,5 kilometra. Największą liczbę kilometrów planowanych dróg rowerowych wskazuje się w gminie Krajenka - 62 km, Blizanów - 58 km i Swarzędz - 40 km. W 41 gminach nie ma obecnie planów rozwoju sieci dróg rowerowych - czytamy w opracowaniu. Źródło-epoznan.pl
Post na Facebooku właściciela kawiarni przy ulicy Święty Marcin chwyta za serce.
- Usłyszałem od starszego Pana (na moje oko około 80 lat), że jest u nas od prawie 5 miesięcy po ponownym otwarciu tylko dlatego, że starał się odkładać tak długo z emerytury, aby odwiedzać Kociaka. Zdałem sobie sprawę, że dla niektórych Seniorów wyjście na kawę i ciastko jest wielkim wydarzeniem, a powinno być codziennością jak na Zachodzie - tłumaczy Adrian, właściciel Kociaka. - Emerytury Seniorów, którzy często całe życie ciężko pracowali, są skandalicznie niskie. Nie chciałbym, aby kwestie finansowe sprawiły, że osoby starsze będą rzadko przychodzić do Kociaka. Tu nie chodzi o zwiększenie liczby klientów czy finansów Kociaka. Chodzi o to, że Kociak był ich miejscem w latach 80. czy 90. i takim powinien pozostać również teraz" - dodaje.
Dlatego Kociak dołączył do Poznańskiej Złotej Karty Seniora. Od poniedziałku do piątku w godzinach 9.00-11.00 kawa i herbata dla Seniorów posiadających PZKS kosztuje 5 zł, a drugi rabat to 20% zniżki przez cały tydzień na cały asortyment. Mamy nadzieję, że Panie Seniorki chętniej wyjdą na poranną kawę z przyjaciółką, a Panowie porozmawiają w kawiarni np. o ostatnim meczu piłki nożnej - podsumowuje.
O kawiarni Kociak pisaliśmy na naszym portalu wielokrotnie. Kociak zniknął z mapy Poznania podczas pandemii i powrócił w lutym 2023 roku. Nowy zarządca lokalu już w 2020 roku zapowiedział, że chce uratować kultowe miejsce i rozpoczął się remont. Udało się dotrzeć do oryginalnych receptur spisanych z zegarmistrzowską precyzją, dzięki czemu desery serwowane w odnowionym Kociaku są takie, jak przed laty. W lipcu do oferty po latach powróciła Truskawkowa Melba, z lodami śmietankowymi, truskawkami i domową konfiturą truskawkową. Źródło-epoznan.pl
No comments:
Post a Comment