Thursday, August 10, 2023

M.C. Escher(1898-1972)

Many years ago, my beloved wife and I were talking about artists we very much liked such as Salvidor Dali. She introduced me to one I had never heard of, M.C. Escher. When I saw his work, I also fell in love with what I saw.

Today, after we came home from buying dish soap that I forgot to buy on the last shopping trip, I came across this excellent video about him told in his own words. There were facets of his work and life that Joan and I were ignorant about so it was very interesting and informative for us. His artistry is fascinating so if you have any interest in art, it would be worth your time to watch it. We didn't know that his later years were very much influenced by the Moorish geometric designs in the Alhambra.     https://www.youtube.com/watch?v=iDCHeYCn368

Maurits Cornelis Escher was a Dutch graphic artist who made mathematically inspired woodcuts, lithographs, and mezzotints. Despite wide popular interest, Escher was for most of his life neglected in the art world, even in his native Netherlands. He was 70 before a retrospective exhibition was held. In the late twentieth century, he became more widely appreciated, and in the twenty-first century, he has been celebrated in exhibitions around the world.

His work features mathematical objects and operations including impossible objects, explorations of infinity, reflection, symmetry, perspective, truncated, and stellated polyhedra, hyperbolic geometry, and tessellations. Although Escher believed he had no mathematical ability, he interacted with the mathematicians and conducted his own research into tessellation.


Wiele lat temu moja ukochana żona i ja rozmawialiśmy o artystach, których bardzo lubiliśmy, takich jak Salvador Dali. Przedstawiła mi jednego, o którym nigdy nie słyszałem, M.C. Eschera. Kiedy zobaczyłem jego prace, również zakochałem się w tym, co zobaczyłem.


Dzisiaj, po powrocie do domu po zakupie płynu do naczyń, którego zapomniałem kupić podczas ostatnich zakupów, natknąłem się na ten wspaniały film o nim opowiedziany jego własnymi słowami. Były aspekty jego pracy i życia, o których Joan i ja nie wiedzieliśmy, więc było to dla nas bardzo interesujące i pouczające. Jego kunszt jest fascynujący, więc jeśli interesujesz się sztuką, warto go obejrzeć. Nie wiedzieliśmy, że na jego późniejsze lata duży wpływ miały mauretańskie geometryczne wzory w Alhambrze. https://www.youtube.com/watch?v=iDCHeYCn368


Maurits Cornelis Escher był holenderskim grafikiem, który tworzył inspirowane matematyką drzeworyty, litografie i mezzotinty. Pomimo szerokiego zainteresowania, Escher przez większość swojego życia był pomijany w świecie sztuki, nawet w swojej rodzinnej Holandii. Miał 70 lat, zanim zorganizowano wystawę retrospektywną. Pod koniec XX wieku stał się bardziej doceniany, a w XXI wieku był prezentowany na wystawach na całym świecie.


Jego prace zawierają obiekty i operacje matematyczne, w tym obiekty niemożliwe, eksploracje nieskończoności, odbicia, symetrii, perspektywy, wielościany ścięte i gwiaździste, geometrię hiperboliczną i teselacje. Chociaż Escher uważał, że nie ma zdolności matematycznych, współpracował z matematykami i prowadził własne badania nad teselacją.

No comments:

Post a Comment