Friday, January 19, 2024

Joni !

I spent most of my evening free time listening to the words of Joni Mitchell. They have been with me for the last 59 years, ever since 1968. It was a much different time back then. I lived in Washington D.C., just up the street from the White House. Recently married to my first wife, we had a very small apartment in the Belvedere building across the street from Humbolt Park. Martin Luther King was murdered in April followed by the murder of Robert Kennedy in June. I still believe that those murders as well as President Kennedy and Malcolm X were political assassinations helped by the government.

It was a depressing beginning for the year. The majority of Americans and the World felt the loss of those two great leaders and the future didn't look so bright.  Joni Mitchell changed that for me.

I was working at a record store in D.C. when a promoter from Warner Brothers came in to give us free albums and tickets to a new performer, Joni Mitchell. I had never heard of her before so I listened to her album, and the lyrics and got excited about her. He also gave us two front-row tickets to her performance at the Cellar Door the next night. The Door was a small club so I knew it would be a good chance to hear her live. I was already a fan after hearing the album but wasn't prepared for the beautiful person who walked on stage with her guitar. It wasn't just her physical appearance that made her so attractive but the person that she had inside and was willing to share with me and everyone else. I was 24 years old at that time and now, at age 79 I'm still in love with her and her music. I left America 16 years ago and moved to Poland and the first thing I packed were all of her albums to take with me. She has been a big influence on my life and I thank her for all that she is.

Spędziłem większość mojego wolnego wieczoru słuchając słów Joni Mitchell. Są ze mną od 59 lat, od 1968 roku. Wtedy było zupełnie inaczej. Mieszkałem w Waszyngtonie, tuż obok Białego Domu. Niedawno ożeniłem się z moją pierwszą żoną, mieliśmy bardzo małe mieszkanie w budynku Belvedere po drugiej stronie ulicy od Humbolt Park. W kwietniu zamordowano Martina Luthera Kinga, a w czerwcu Roberta Kennedy'ego. Nadal uważam, że te morderstwa, podobnie jak zabójstwa prezydenta Kennedy'ego i Malcolma X, były zabójstwami politycznymi, w których pomagał rząd.

Początek roku był przygnębiający. Większość Amerykanów i całego świata odczuła stratę tych dwóch wielkich przywódców, a przyszłość nie wyglądała świetlano.  Joni Mitchell zmieniła moje nastawienie.

Pracowałem w sklepie z płytami w Waszyngtonie, kiedy przyszedł promotor z Warner Brothers, aby dać nam darmowe albumy i bilety na nowego wykonawcę, Joni Mitchell. Nigdy wcześniej o niej nie słyszałem, więc posłuchałem jej albumu i tekstów i byłem nią podekscytowany. Dał nam również dwa bilety w pierwszym rzędzie na jej występ w Cellar Door następnego wieczoru. The Door był małym klubem, więc wiedziałem, że będzie to dobra okazja, by usłyszeć ją na żywo. Byłem już jej fanem po przesłuchaniu albumu, ale nie byłem przygotowany na piękną osobę z gitarą, która weszła na scenę. To nie tylko jej wygląd fizyczny sprawiał, że była tak atrakcyjna, ale także osoba, która tworzyła. To nie tylko jej wygląd fizyczny sprawiał, że była tak atrakcyjna, ale osoba, którą miała w środku i którą chciała się podzielić ze mną i wszystkimi innymi. Miałem wtedy 24 lata, a teraz, w wieku 79 lat, wciąż jestem zakochany w niej i jej muzyce. Opuściłem Amerykę 16 lat temu i przeprowadziłem się do Polski, a pierwszą rzeczą, którą spakowałem, były wszystkie jej albumy, które zabrałem ze sobą. Miała wielki wpływ na moje życie i dziękuję jej za wszystko, kim i czym była.

No comments:

Post a Comment