Saturday, September 06, 2008

Tower and Owińska Visit

On Dziewicza Góra hill near Poznań, there is a 40 metre high tower with 127 steps to the top. Overlooking a beautiful city panorama and the vast Zielonka forest, it is open daily from 10AM to 8PM. The forest is rich in 200 year old trees that can easily be viewed in the area between Poznań and Murowana Goślina.

Joan and I decided to go there this morning because the weather is so beautiful today, 82 degrees and clear skies. We drove north of Poznań on route 196 until we reached the turn off sign to the hill. Soon after the turn off the road turns into a dirt road, big enough for only 1 car. We were used to those kind of roads when we lived in Upper Michigan so it didn't bother us. In fact, it was like being home again in Michigan, driving through the middle of the forest to get home. We like forests. We drove for the designated 2.9km to the tower but it wasn't there. So we took another forest road and still didn't find it. Another road, same results. Another road, same results. We traveled 5 different roads but couldn't get close to the tower. We parked, walked a trail to find the tower but still no luck. eventually we decided we would have to find someone who could tell us how to get to it but found no one even though there were some cars parked on the forest roads. However there were no people, they were all in the woods looking for mushrooms. So we went back to the car, left the hill and went north to Owińska.

Owińska is a village in Poznań county, close to the Warta river. It has a former Cistercian convent (now a school for the blind), a Renaissance church and a palace built in late classical style (1804-06). I had seen this palace briefly in 2004 and wanted to return for a better look since we moved here. It is completely shut now and only the outside is visible. If only these old palaces could talk!!

We walked from there to the church. The main door was open but the entrance to the church had a gated entrance and so we couldn't go in. Before moving to Poland I thought for sure that all churches in Poland were alwasy open, unlike in the U.S. But, alas, it is the same here in Poland.

Murwana Goślina is located just north so we drove there to see this city. It's a larger city, actually almost like two cities, one old and one new. We walked around both and the contrast in the two parts is very evident by the pictures. The visit slideshow is to the right of the blog.

We left Goślina, returned to Poznań and met Zbyszek at Kandulski's for coffee.

Na Dziewicza Góra wzgórzu blisko Poznań, jest 40 metra wysoka wieża z 127 krokami do szczytu. Przeoczanie pięknej panoramy miasta i ogromny Zielonka las, to jest otwiera codzienny od 10AM do 8PM. Las jest bogaty w 200 roku stare drzewa, które mogą łatwo być obejrzane w obszarze między Poznań a Murowana Goślina.

Joan i ja zdecydowałem się pójść tam dzisiaj rano ponieważ pogoda jest tak piękna dzisiaj, 82 stopnie i jasne nieba. Popędziliśmy na północ od Poznań na szlaku 196 aż osiągnęliśmy obrotowi precz znak do wzgórza. Wkrótce po obrocie precz wiraże drogie do drogi gruntowej, dość dużej dla tylko 1 samochodu. Byliśmy użyciem do tych rodzaju dróg kiedy zamieszkaliśmy w Wyższym Michigan tak to nie zanudziło nas. Faktycznie, to było jak będący dom znowu w Michigan, pędząc przez środek lasu by dostać się do domu. Lubimy lasy. Popędziliśmy dla wyznaczonego 2.9km do wieży ale to nie było tam. Tak wzięliśmy inną drogę lasu i jeszcze nie znaleźliśmy tego. Inna droga, te same wyniki. Inna droga, te same wyniki. Podróżowaliśmy 5 różnych dróg ale nie moglibyśmy dostać się blisko wieży. Zaparkowaliśmy, chodziliśmy ślad by znaleźć wieżę ale jeszcze żaden traf. ostatecznie zdecydowaliśmy się, że musielibyśmy znaleźć kogoś, który mógłby powiedzieć nam jak, żebyśmy dostali się do tego ale nie znaleźli nikogo nawet gdyby tam byli kilka samochodów zaparkowane na teh froest drogach. Jednak nie byli żadnych ludzi, oni byli wszystkim w lasach szukających grzybów. Tak wróciliśmy do samochodu, zostawiliśmy wzgórze i poszliśmy na północ do Owińska.

Owińska jest wieś w hrabstwie Poznań , blisko rzeki Warta. To ma poprzedni cysterski klasztor (teraz szkoła dla ślepych), kościół Renesans i pałac wbudowywany późno styl klasyczny (1804-06). Zobaczyłem ten pałac krótko w 2004 i chciałem wrócić dla lepszego spojrzenia odkąd ruszyliśmy się tutaj. To jest zupełnie zamykane teraz i tylko na zewnątrz jest widoczna. Gdyby tylko te stare pałace mogłyby powiedzieć!!

Chodziliśmy stamtąd do kościoła. Główne drzwi były otwarte ale wejście do kościoła miało z bramą wejścia nad tak nie moglibyśmy wejść. Przed poruszeniem do Polski, którą pomyślałem na pewno, że wszystkie kościoły w Polsce były alwasy otwarty, niepodobne w Stanach Zjednoczonych Ale, niestety, to jest to samo tutaj w Polsce.

Murwana Goślina jest zlokalizowany właśnie na północ tak popędziliśmy tam by zobaczyć to miasto. To jest większe miasto, faktycznie prawie jak dwa miasta, jedne stare i jedno nowe. Przeszliśmy się oba i kontrast w dwu częściach jest bardzo oczywisty przez obrazy. Pokaz slajdów wizyty jest w prawo blog.

Zostawiliśmy Goślina, wróciliśmy do Poznań i spotkaliśmy Zbyszek w Kandulski dla kawy.