Wednesday, November 27, 2019

Wednesday happenings.

I had to visit our internet/TV provider, (Echostar) today because they merged with another company and sent me a lot of information about it. I couldn't understand it all and it looked like there was a form for me to fill out. A phone call was useless so I drove to their location only to find a message they had moved to a new location last July. I drove to the new place, right behind Sowa's. I walked inside, talked to a representative in Polish and she told me that I didn't have to do anything. So, that was a quick meeting.

From there I went to the Jeżyce market and bought the duck breasts for tomorrow's dinner. It's the best meat I have tasted in Poland. I parked about 3 blocks away from it and had a nice little walk to the market. The whole area is going through renovation and looking much better.

Upon returning home, Joan and I studied Spanish together and at 14:30 went to Sowas to meet with our friend Zbyszek. We talked about the new discovery changing ideas on what black holes are, cooking a complete duck for dinner,  a new movie he saw yesterday and 2 classical concerts he attended over the weekend.

Later, for dinner, Joan prepared a Cobb Salad.

We have been to Wroclaw several times but today I found a magnificent building we missed visiting, Aula Leopoldnia. Founded by the Jesuits in 1670, the magnificent Baroque main building of Wrocław University and the adjacent Church of the Blessed Name of Jesus that stand today were built at the same time on the former site of a derelict Piast castle after a land grant from Emperor Leopold. In 1811, Prussia secularised all church property and took over administration of the university. Prior to this the Austrian-Prussian war in 1741 saw the campus transformed into a hospital, a prison and finally, in 1757, a food store. The dying days of WWII saw the university library turned into a makeshift HQ for the occupying Nazis. At the war's end, the German faculty was all but exiled, with the replacement professors arriving from the University of Lwów forming the first Polish faculty to teach here. The University still functions as an academic building, Check out the pictures.

Dziś musiałem odwiedzić naszego dostawcę usług internetowych/TV (Echostar), ponieważ połączyli się z inną firmą i przesłali mi wiele informacji na ten temat. Nie mogłem tego wszystkiego zrozumieć i wyglądało to tak, jakby istniał formularz do wypełnienia. Rozmowa telefoniczna była bezużyteczna, więc pojechałem do ich siedziby tylko po to, aby znaleźć wiadomość, że w lipcu zeszłego roku przenieśli w nowe miejsce. Pojechałem do nowego miejsca, tuż za Sową. Wszedłem do środka, rozmawiałem z przedstawicielką w języku polskim, a ona powiedziała mi, że nic nie muszę robić. Więc to było szybkie spotkanie.

Stamtąd udałem się na targ Jeżyce i kupiłem piersi z kaczki na jutrzejszą kolację. To najlepsze mięso, jakie jadłem w Polsce. Zaparkowałem około 3 przecznice od targowiska i miałem tam mały spacer. Cały teren przechodzi renowację i wygląda znacznie lepiej.


Po powrocie do domu, Joan i ja razem uczyliśmy się hiszpańskiego, a o 14:30 pojechaliśmy do Sowy na spotkanie z naszym przyjacielem Zbyszkiem. Rozmawialiśmy o nowym odkryciu, zmieniającym wyobrażenie o tym, czym są czarne dziury, gotowaniu całej kaczki na obiad, o nowym filmie, który wczoraj oglądał i 2. koncertach klasycznych, w których uczestniczył w ciągu weekendu.


Później, na kolację, Joan przygotowała sałatkę Cobb.



Byliśmy we Wrocławiu kilkakrotnie, a dziś znalazłem wspaniały budynek, który ominęliśmy- Aula Leopoldina. Wspaniały barokowy główny budynek Uniwersytetu Wrocławskiego założony przez jezuitów w 1670 roku i przylegający do niego kościół Najświętszego Imienia Jezus, który stoi do dzisiaj, zostały zbudowane w tym samym czasie na miejscu dawnego opuszczonego zamku piastowskiego po uzyskaniu grantu ziemskiego od cesarza Leopolda. W 1811 r. Prusy zsekularyzowały cały majątek kościelny i przejęły administrację uniwersytetu. Przed wojną austriacko-pruską w 1741 roku kampus przekształcił się w szpital, więzienie, a w 1757 roku w sklep spożywczy. W czasie II wojny światowej biblioteka uniwersytecka przekształciła się w prowizoryczną kwaterę główną dla okupantów hitlerowskich. Po zakończeniu wojny niemiecka kadra uniwersytecka została wygnana i zastąpiona przez profesorów, którzy przybyli z Uniwersytetu Lwowskiego, formułując w ten sposób pierwszą polską kadrę, która tu wykładała. Uniwersytet nadal funkcjonuje jako budynek akademicki, sprawdź zdjęcia.

No comments:

Post a Comment