Tuesday, January 03, 2023

Why Spain?

Approximately 60 years ago as a young boy with his mother's permission, I decided to voluntarily join the United States Navy for a term of 4 years. After serving my first year stationed and attached to a long-range attack bomber squadron in Sanford, Florida, my performance of duties in a supply department was good enough that I was given the opportunity to go to Europe for 2 years. I was only to tell my commander the names of 3 countries I wanted to be stationed in and the Navy would tell me their choice. I chose England, France, and Italy. When my orders to go came, the Navy decided to send me to Rota, Spain, another airplane base on the southern coast near Cadiz.

Spain was a completely different world for me. On the military base, I made some new friends and one of them was a makeup artist from California. He knew a lot of people on the base and one day he told me that the military radio station was looking for a new disc jockey and I should apply for the job. A disc jockey (DJ) refers to a young person playing discs holding music. Coined by journalist Walter Winchell in 1935 to describe Martin Block person who conducted a program of recorded music on the radio. He also spoke between each recording. I told him I had no experience doing that and he advised me to lie and say I worked at a radio station in Chicago. He said it was highly unlikely for them to check if it was true and all I had to do was pass the audio audition. I did what he said, passed the audition, and spent the rest of my time in Spain playing music and creating an evening jazz program for my listeners.

That position gave me a lot of freedom to travel and my first trip was to Granada where I had the opportunity to visit the Alhambra. It was the most magnificent structure I had ever seen. The Alhambra (meaning 'The Red One') is a palace and fortress complex located in the region of Andalusia, Spain. It is one of the most famous monuments of Islamic architecture and one of the best-preserved palaces of the historic Islamic World, in addition to containing notable examples of Spanish Renaissance Architecture.

The complex was begun in 1238 by Muhammad I Ibn al-Ahmar, the first Nasrid emir and founder of the Emirate of Granada, the last Muslim state of Al-Andalus It was built on the Sabika hill, an outcrop of the Sierra Nevada which had been the site of earlier fortresses and of the 11th-century palace of Samuel ibn Naghrillah. Later Nasrid rulers continuously modified the site. The most significant construction campaigns, which gave the royal palaces much of their definitive character, took place in the 14th century during the reigns of Yusuf I and Muhammad V. After the conclusion of the Christian Reconquista in 1492, the site became the Royal Court of Ferdinand and Isabela (where Christopher Columbus received royal endorsement for his expedition), and the palaces were partially altered. In 1526, Charles V commissioned a new Renaissance-style palace in direct contrast with the Nasrid palaces, but it was left uncompleted in the early 17th century. After being allowed to fall into disrepair for centuries, with its buildings occupied by squatters, the Alhambra was rediscovered following the defeat of Napolean I, whose troops destroyed parts of the site. The rediscovered were first British intellectuals and then other American and northern European Romantic travelers. The most influential of them was Washington Irving, whose Tales of the Alhambra(1832) brought international attention to the site. The Alhambra was one of the first Islamic monuments to become the object of modern scientific study and has been the subject of numerous restorations since the 19th century. It is now one of Spain's major tourist attractions and a UNESCO World Heritage Site. 

When I visited it in 1963, there were people living everywhere in the palaces and buildings, and nothing
had been done to restore it to its former beauty. As a 
young boy who had never been anywhere, it made 
a tremendous impression on me and I swore I would
return someday in my life. I'm happy to say I have
fulfilled that now 5 times.


Około 60 lat temu, jako młody chłopak za zgodą matki, zdecydowałem się dobrowolnie dołączyć do United States Navy na okres 4 lat. Po odsłużeniu pierwszego roku, kiedy dołączyłem i stacjonowałem w eskadrze bombowców atakujących dalekiego zasięgu w Sanford na Florydzie, moje wykonywanie obowiązków w dziale zaopatrzenia było na tyle dobre, że otrzymałem możliwość wyjazdu do Europy na 2 lata. Miałem tylko powiedzieć mojemu dowódcy nazwy 3 krajów, w których chciałbym stacjonować, a Marynarka Wojenna to uwzględni. Wybrałem Anglię, Francję i Włochy. Kiedy nadszedł rozkaz wyjazdu, Marynarka zdecydowała się wysłać mnie do Roty w Hiszpanii, innej bazy lotniczej na południowym wybrzeżu w pobliżu Kadyksu.

Hiszpania była dla mnie zupełnie innym światem. W bazie wojskowej poznałem kilku nowych przyjaciół, a jednym z nich był makijażysta z Kalifornii. Znał wielu ludzi w bazie i pewnego dnia powiedział mi, że wojskowa stacja radiowa szuka nowego disc jockeya i powinienem ubiegać się o tę pracę. Nazwa disc jockey (DJ) odnosi się do młodej osoby obsługującej płyty z muzyką. Termin został ukuty przez dziennikarza Waltera Winchella w 1935 roku, aby opisać Martina Blocka, osobę, która w radiu prowadziła program z nagraną muzyką.  Pomiędzy każdym nagraniem opowiadal o muzyce i muzykach. Powiedziałem mu, że nie mam w tym żadnego doświadczenia, a on poradził mi, żebym skłamał i powiedział, że pracowałem w stacji radiowej w Chicago. Powiedział, że jest bardzo mało prawdopodobne, aby sprawdzili, czy to prawda i wszystko, co muszę zrobić, to przejść przez przesłuchanie. Zrobiłem to, co powiedział, zdałem przesłuchanie i resztę czasu w Hiszpanii spędziłem puszczając muzykę i tworząc wieczorny program jazzowy dla moich słuchaczy.

Ta pozycja dawała mi dużą swobodę podróżowania i moją pierwszą podróżą był wypad do Granady, gdzie miałem okazję zwiedzić Alhambrę. Była to najwspanialsza budowla, jaką kiedykolwiek widziałem. Alhambra (czyli "Czerwona") to kompleks pałacowo-twierdzowy położony w regionie Andaluzji w Hiszpanii. Jest to jeden z najsłynniejszych zabytków architektury islamskiej i jeden z najlepiej zachowanych pałaców historycznego świata islamu, oprócz tego zawiera godne uwagi przykłady hiszpańskiej architektury renesansowej.

Budowa kompleksu została rozpoczęta w 1238 roku przez Muhammad I Ibn al-Ahmar, pierwszego emira Nasrydów i założyciela Emiratu Granady, ostatniego muzułmańskiego państwa Al-Andalus.  Został on zbudowany na wzgórzu Sabika, wzniesieniu w pasie Sierra Nevada, które było miejscem wcześniej zbudowanych fortec oraz XI-wiecznego pałacu Samuela ibn Naghrillah. Późniejsi władcy Nasrydów stale modyfikowali to miejsce. Najbardziej znaczące prace budowlane, które nadały pałacom królewskim  ostatecznego charakteru, miały miejsce w 14 wieku za panowania Yusuf I i Muhammad V. Po zakończeniu chrześcijańskiej rekonkwisty w 1492 roku, miejsce stało się Dwórem Królewskim Ferdynanda i Izabeli (gdzie Krzysztof Kolumb otrzymał królewskie poparcie dla swojej wyprawy), a pałace zostały częściowo przebudowane. W 1526 roku Karol V zlecił budowę nowego pałacu w stylu renesansowym, kontrastującego z pałacami Nasrydów, ale nie został on ukończony i pozostawiony na początku XVII wieku. Po tym, jak przez wieki Alhambra popadała w ruinę, a jej budynki zajmowali lokatorzy, została ponownie odkryta po klęsce Napoleana I, którego wojska zniszczyły część terenu. Ponownie odkryli ją  najpierw brytyjscy intelektualiści, a następnie inni amerykańscy i północnoeuropejscy romantyczni podróżnicy. Najbardziej wpływowym z nich był Washington Irving, którego Tales of the Alhambra(1832) zwrócił międzynarodową uwagę na to miejsce. Alhambra była jednym z pierwszych zabytków islamskich, które stały się przedmiotem nowoczesnych badań naukowych i była przedmiotem licznych renowacji od XIX wieku. Obecnie jest to jedna z głównych atrakcji turystycznych Hiszpanii  wpisana na listę światowego dziedzictwa UNESCO. 

Kiedy odwiedziłem ją w 1963 roku, wszędzie w pałacach i budynkach mieszkali ludzie i nic nie było robione, aby przywrócić ją do stanu sprzed wojny. Nic nie zostało zrobione, aby przywrócić  jej dawne piękno. Jako młody chłopak, który nigdy nigdzie nie był, zrobiła na mnie 
ogromne wrażenie i przysiągłem sobie, że kiedyś w życiu tam wrócę. Z radością mogę powiedzieć, że udało mi się spełnić moje postanowienie już 5 razy.

No comments:

Post a Comment