Wednesday, September 25, 2013

Zakopane plus.

Miraculously we woke up to a mostly sunny day at 8AM and wanted to take advantage of the sun so we quickly got up, dressed and headed to Zakopane to see a few sites and then later to Koscielinsko.

We got there a little early for breakfast so we first made a visit to Our Lady of Fatima church just north of the city center and probably the largest one. It's impressive inside because of the many wooden carvings, the benches, walls, statues and the inside dome itself behind the altar.

From there we went and ate breakfast at the place we were before and then decided to take the cable tram to the top of Głubówka and get a more panoramic view of the city.  We could have walked up and then down but decided to spend the 14zl and ride both ways. I'm glad we did. With all the rain the last two days, the walking trail was mostly muddy and would  have been much more difficult.  The view from the top is spectacular and you can see many of the more famous peaks

From there we drove a short distance to the village of Koscielinsko to a national park and spent the next three hours walking through a low valley surrounded by mountains and a river.  It was an easy walk and we enjoyed the valley walk very much.

Cudem obudziliśmy się o 8 rano w słoneczny dzień i chcieliśmy skorzystać ze słońca, więc szybko wstaliśmy, ubraliśmy się i udaliśmy do Zakopanego, aby zobaczyć kilka miejsc, a później dalej do Kościeliska.

Zjawiliśmy się tam trochę za wcześnie na śniadanie, więc najpierw złożyliśmy wizytę w kościele Matki Bożej Fatimskiej , położonego na północ od centrum miasta i prawdopodobnie jednego z największych. Wnętrze robi wrażenie z powodu wielu rzeźbionych drewnianych ławek, ścian, rzeźb i wnętrza samej kopuły za ołtarzem.

Stamtąd poszliśmy i zjedliśmy śniadanie w miejscu, w którym byliśmy wcześniej, a następnie postanowiliśmy pojechać kolejką linową na Gubabówkę, żeby zobaczyć panoramę miasta. Mogliśmy podejść na górę, a następnie zejść w dół ale postanowiliśmy wydać 14zł i pojechać w obie strony. Cieszę się, że to zrobiliśmy. Po opadach przez ostatnie dwa dni szlak pieszy był przeważnie błotnisty i byłoby o wiele trudniej. Widok z góry jest wspaniały i można zobaczyć wiele bardziej znanych szczytów.

Stamtąd w krótkim czasie dojechaliśmy do miejscowości Kościelisko do parku narodowego i spędziliśmy następne trzy godziny spacerując po niskiej dolinie otoczonej przez góry i rzekę. To był łatwy spacer, a dolina bardzo nam się podobała.