Friday, July 16, 2021

Late night walk.

Last night, after Joan went to bed at 22:00(10 PM), I went for a walk outside. It's quiet here at that time and the night was pleasant. I didn't go far. I didn't want to be away from her for too long. Going up the stairs I thought about how hard it is now for her now.

Even after a month of 50 leg lifts on each leg, neither one is stronger. Her right leg is the weakest. When she ascends a stair with her left leg, the right just cannot raise high enough to clear the step. Descending, first with the left leg, she drags the right to the edge and tries to step down but her heel just doesn't allow it. It makes me so angry. Not at her but at the situation. I just can't make it easier for her. Starting with the right leg is not safe because it might collapse and the danger of falling is always present. Our friend, Zbyszek, told me last year to find a different apartment without stairs but I just couldn't imagine that she would digress to her present condition. It was a big mistake on my part. It takes 10-15 minutes to go up or down the four staircases. I don't even think of the movements when I do them but for her, each step is a careful contemplation. If only I were strong enough to carry her up and down like when we were younger. Sometimes I am overwhelmed by sadness and it takes all of me not to let it show.

Earlier, I did make the dentist appointment and she extracted the tooth giving me pain. She told me I need more dental work. My cluster headache waited until it was over before it visited me later. How nice of it to wait. 

Very much earlier I went food shopping and spent 152 PLN($40) for the next week. Oddly enough, Carrefour had no meat, potatoes, red onions, or lettuce. I ended up buying them at Spar, the Spanish-owned food chain store formerly known as Piotr & Pawel. The meat I needed I bought at Bistry, as usual.

Now that I have passed the driver's physical, I have only to pay for the test and get a date to take it. I still need to take more practice tests to improve my chance of passing. The doctor told me the next time, in two years, before he will give me the physical, I have to get a note from my neurologist stating my tremors do not affect my driving.

It's always a mystery to me as to why the money exchange rate goes up or down but it's been going up the last several days to 3.87 today. Of course, that is better for us. It affects how much our SS payments are worth in Polish money. The higher it goes, the better for us. Even if it takes 2-3 months, I just let it sit in our American dollar account.

Wczoraj wieczorem, po tym jak Joan położyła się spać o 22:00 (10 PM), wyszedłem na spacer. O tej porze jest tu cicho, a noc była przyjemna. Nie poszedłem daleko. Nie chciałem być z dala od niej zbyt długo. Wchodząc po schodach pomyślałem o tym, jak ciężko jej teraz jest.

Nawet po miesiącu i uniesieniu każdej nogi pi 50 razy w czasie ćwiczeń , żadna z nich nie jest silniejsza. Jej prawa noga jest najsłabsza. Kiedy wchodzi na schody lewą nogą, prawa nie jest w stanie podnieść się na tyle wysoko, żeby unieść znad stopnia. Schodząc, najpierw używa lewej nogi, potem ciągnie prawą do krawędzi stopnia i próbuje zejść, ale prawa pięta na to nie pozwala. Strasznie mnie to złości. Nie jestem zły na nią, ale na całą sytuację. Po prostu nie mogę jej tego ułatwić. Zaczynanie od prawej nogi nie jest bezpieczne, bo może się ugiąć i niebezpieczeństwo upadku jest zawsze obecne. Nasz przyjaciel, Zbyszek, mówił mi w zeszłym roku, żebym znalazł inne mieszkanie bez schodów, ale nie wyobrażałem sobie, że kondycja Joan obniży się obecnego stanu. To był mój wielki błąd. Wchodzenie i schodzenie po czterech piętrach zajmuje 10-15 minut. Ja nawet nie myślę o tych ruchach, kiedy je wykonuję, ale dla niej każdy krok jest oparty na silnej koncentracji. Gdybym tylko był na tyle silny, by móc ją wnosić w górę i znosić w dół, jak wtedy, gdy byliśmy młodsi. Czasami ogarnia mnie smutek i trzeba całej mocy , żeby go nie okazać.

Wcześniej umówiłem się na wizytę u dentystki, która usunęła ząb sprawiajacy mi ból. Powiedziała mi, że potrzebuję więcej zabiegów dentystycznych. Mój klasterowy ból głowy czekał aż wizyta u dentysty się zakończy, żeby odwiedzić mnie później. Jak miło z jego strony, że zaczekał. 

Dużo wcześniej poszedłem na zakupy artykułów spożywczych i wydałem 152 zł (40 dolarów) na następny tydzień. Co dziwne, Carrefour nie było mięsa, ziemniaków, czerwonej cebuli ani sałaty. Skończyło się na tym, że kupiłem je w Spar, hiszpańskiej sieci sklepów spożywczych, wcześniej znanej jako Piotr i Paweł. Mięso, którego potrzebowałem, kupiłem jak zwykle w Bistry.

Teraz, kiedy już mam zaświadczenie o stanie zdrowia, pozostało mi tylko zapłacić za egzamin na prawo jazdy i umówić się na jakiś termin. Muszę jeszcze zrobić więcej testów praktycznych, żeby zwiększyć swoje szanse na zdanie. Lekarz powiedział mi, że następnym razem, za dwa lata, zanim zrobi mi badania, muszę dostać zaświadczenie od neurologa, że moje drżenie nie ma wpływu na prowadzenie samochodu.

Zawsze jest dla mnie zagadką, dlaczego kurs wymiany pieniędzy idzie w górę lub w dół, ale przez ostatnie kilka dni szedł w górę, aż dzisiaj doszedł do 3,87. Oczywiście, to jest dla nas lepsza sytuacja. Kurs wpływa na to, ile nasze wypłaty SS są warte w polskiej walucie. Im wyżej pójdzie, tym lepiej dla nas. Nawet jeśli potrwa to 2-3 miesiące, to po prostu pozwolę, żeby enerytury pozostały na naszym koncie w dolarach amerykańskich.

Anoche, después de que Joan se acostara a las 10 de la noche (22 horas), salí a dar un paseo. A estas horas, el lugar es tranquilo y la noche ha sido agradable. No he ido muy lejos. No quería estar lejos de ella demasiado tiempo. Mientras subía las escaleras pensé en lo difícil que es para ella ahora.

Incluso después de un mes y de levantar cada pierna pi 50 veces mientras se hace ejercicio, ninguna de ellas es más fuerte. Su pierna derecha es la más débil. Cuando sube las escaleras con la pierna izquierda, su pierna derecha no es capaz de levantarse lo suficiente para superar el escalón. Cuando desciende, utiliza primero la pierna izquierda, luego tira de la pierna derecha hasta el borde del escalón e intenta descender, pero su talón derecho no se lo permite. Me da mucha rabia. No estoy enfadado con ella, sino con toda la situación. No puedo hacérselo más fácil. Empezar con el pie derecho no es seguro porque se puede doblar y el peligro de caída está siempre presente. Nuestro amigo Zbyszek me dijo el año pasado que buscara otro piso sin escaleras, pero no podía imaginar que el estado de Joan fuera a disminuir respecto al actual. Ese fue mi gran error. Se tarda entre 10 y 15 minutos en subir y bajar cuatro pisos. Yo ni siquiera pienso en los movimientos cuando los hago, pero para ella cada paso se basa en una fuerte concentración. Si tan solo fuera lo suficientemente fuerte como para llevarla arriba y abajo como cuando éramos más jóvenes. A veces me siento triste y me hace falta toda mi fuerza para no mostrarlo.

Hace un rato pedí cita con un dentista para que me quitara una muela que me estaba causando dolor. Me dijo que necesitaba más tratamiento dental. Mi cefalea en racimos esperó a que terminara la cita con el dentista para visitarme más tarde. Qué bien que haya esperado. 

Fui a hacer la compra mucho antes y me gasté 152 zlotys (40 dólares) para la semana siguiente. Curiosamente, Carrefour no tenía carne, patatas, cebollas rojas ni lechuga. Acabé comprándolos en Spar, la cadena de supermercados española antes conocida como Pedro y Pablo. La carne que necesitaba, la compré como siempre en Bistry.

Ahora que tengo el certificado de salud, sólo me queda pagar el examen de conducir y pedir cita. Todavía tengo que hacer más pruebas prácticas para aumentar mis posibilidades de aprobar. El médico me dijo que la próxima vez, dentro de dos años, antes de que me haga la prueba, tengo que conseguir un certificado de un neurólogo de que mi temblor no afecta a la conducción.

Siempre es un misterio para mí por qué el tipo de cambio del dinero sube o baja, pero en los últimos días ha ido subiendo hasta llegar hoy a 3,87. Por supuesto, esta es una situación mejor para nosotros. El tipo de cambio influye en el valor de nuestros pagos a la SS en moneda polaca. Cuanto más suba, mejor para nosotros. Incluso si tarda 2-3 meses, dejaré que los eneryturs se queden en nuestra cuenta en dólares.

No comments:

Post a Comment